宝塚現代美術てんてんの作品。

「生きてる本」
言語は想の舟だ。この二年の間に、日本語を習うとき、あの舟はたまに海に迷って、たまに誰も私が言いたいことを分からないであの舟は海の底へゆっくり沈んだ。この間に絶対に言語の限界もわかるようになって、昔から色々な語学事があるのに、よく自分の感情に似合ってる言葉を全く見つけられない。


それでも、日本語の勉強は多分ここまでの人生の一番大事なことだと思う。この言語って、本当に自分の心の表現力を見つけて、自分がわからないことの限界はナイフみたいに考えの複雑さを切る。その以上も、日本語の話すのは即興みたいに考えてる、単語は限定があるけど、その中でいつも早く次の言葉を選ばないといけない。時々考えより早く喋れて、同時に「これはちゃんとの日本語があるかどうかなー」と思ってるけど、皆さんはわかってくれてるらしいので、ほんまに感謝してる。


俳句から始めたので、心の表現のは大事だと思った。それから絶対にこの作品でも、言葉を使いたかった。それから、あのアイデアが現れた。生きてる本みたいにあの作品を作りたかった、そのぶら下げた言葉と詩と絵は別のチャプターみたいに天井から下がってる、違う順番に読んだらイメージも変わってるので、色々な読み方は多いだ。漢字のように。それで、この作品は真っ直ぐに言葉に影響された。かなり自分の意識にもそうだった。それ以上も、あの言葉を考えみたいに使いたかった、自分の意識のシミュレーションができるように。


 

 

「時間とスペースの絵を描く、絵を見るの現象。」
 
絵を描くと音楽を作るは私にいつも意識の出来るだけ本当の表現だ。そのためよく「これは音楽があるかどうかなー」と思ってるけど、そんなことでは関係ない。それははじめと終わるの間に感情を表現した自然な音だから、音楽だ。それは十分だ。
この絵らは、一番最初は二年前ぐらい描いて、一番最後は展示の搬入の朝に描いてたので、このインスタレーションで色々な長い時の間に湧いてた意識の状況を一緒に集まりたかった。やっぱり、録音された曲も色々な(かいろいろな人の)一瞬の集まることじゃないか。
それから、このインスタレーションで「間」のコンセプトは大事なことだと思います。音も、絵も、このインスタレーションは前に決めた間隔と限界が持ってる。音のループは82分だ、その間に色々な長い、ゆっくり変わってる事が起きて、それから違う人の経験もいつも変わってる。一日中で太陽も動いてるので、部屋の光もぜんぜん違うになって、雰囲気も全く違うに変わってる。あの絵をしか壁に貼りなかったら、それはそれだけだ、人は絵をだけ見て、その作品は絵しかないだね。その代わりに、私はあの部屋とスペースの全て、あの見てる人の感覚を作品としてに作りたかった。
 
それで、あの水墨画かペインチング代わりに、彫刻 みたいにあの作品を思った。音楽と光は時間の間隔と限界が決められたので、私の行為はあのスペースの感覚の限界を決めた。最初のアイデアはこれより散らかってるだったのに、ここまでに着いたら、「以上だ」と思った。反対の壁らの間に、紐がぶらさげてある。最初に目に突き刺せてる壁はうるさくて、散らかってる壁だ、紐を続けたら、他の壁は静かだ。この紐って、夢と起きるの関係だ。意識の間。時間の間。眠ると覚めるの間の状況。
 
夢を見るときよくそれを感じがして、この世とあの世の間にあのボーダーがあって、その通してにいろいろなことを持って行くのは難しい。それでも、人間はその不思議な感覚をよく分かるね。私はそのボーダーにずっと生きてるので、あの世から人間に色々なアートのことを持っていきたい。そうして、こんなスペースも作りたかった。それを見るのはそんなに大事じゃなくて、あのスペースに居るの現象はあの真実の作品だと思う.
 


 
「時間が我々をゆっくり引っ張ってる、聞こえないか?」
 
この世の中で全部始まったことがいつか終わる。生まれたものが死んでる。始めた曲はまた静粛に戻る。時間が過ごして、ことは整さからカオスへ動く。エントロピーだ。やっと、全部崩れて、消滅して、忘れられてる。私達も。悲しくても、あの崩れはキレイなこともあるでしょう。この一瞬間の美しさはそのもうすぐ消えてる、同時に永遠にかかる自然に隠れてある。なんか、僕らは今ここにいる、この一瞬間で一緒にシェアしてる。何でも起きたら、宇宙のすべてが崩れても、何もそのファクトを消せられない。我々は、この一瞬間ここでこれを感じがしてた。心でこの記憶は多分そのままで残れない、それはゆっくりもっと深いに沈んで、他の記憶にミックスをされてる。やっと、記憶らのすべては海みたいになる、こんな雫らから。
 
祖父は死ぬ前に何か大事なことを言ってた。あの世は死んだあとで自分の意識に続けなくても、あの次の人生は他の人の、家族とか、友人とかの意識にて響いてる。彼は多分ショーペンハウアー を一度も読んだことなかったけど、この考えは絶対に一緒だ。我々は雨みたいに海へ滴、小さな波紋が広けて、お互いに影響させてる。。やっと、我々は消える、他の人の中で、何とか事は誰かの影響からもらったも言えない。全部一緒になる。また、エントロピー。私達の整さから、すべての一緒のカオスへ。
 
僕はフィンランドの田舎に成長したので、森と廃墟はどこでも行っても近いにあった。人が居ない所。よく一人でそんなところに座ってた、瞑想みたいにその雰囲気を感じがするように。そんな場所がいつも大好きだった。そんな場所って、僕には静粛を教えてくれた。長い時間を何もやらないでいったら、ゆっくり変わってることを気がついてるね。光の変わることとか、風の歌とか。。大事な、目の前にある秘密なこと。そんな事はあそこから想像力に残った。なんでも作ったら、心のなかであんな場所に行って、その静粛を表現してみる。
それから、このゆっくり崩れてる、消滅してる事は自分のアートで大事なことだと思う。今の展示にも。
 
崩れとゆっくり枯れてる事はキレイだと思う。昔に展示にてテープを使ってた、それは毎日ゆっくり前より悪くなってたので、ピッタリしたと思った。一回あの廃墟みたいな地下一階でペインチングらを電気無しで展示してた、皆さんは自分の携帯の光で使って、あの黒いペインチングを見に行った。そんな感受性が高い状況を作りたい。見ることもパッシヴ経験の代わりに見てる人の意識に強い経験になる。彼らはあの心のなかで湧いてる作るの現像にも参加する。関係を作る。それは大事だと思う。
 
そうして、最初できるだけよい具合にそれを人々に見せてあげたくて、今からこの作品のゆっくり崩れてる自然を見せたい。今日から天気ももっと寒くなってきてくれてので、それもその影響を強くしてたらしい。ぴったりする。誰かが今からしかあの作品を見なかったら、こんなことをわからなかったら、彼らは多分ちょっとガッカリしてるかもね。それでも仕方がないと思う。この世界って、色々なことは自分んの期間と限界が持ってる。あの存在されてる一瞬間。時々私たちは間に合わない、たまにあの大事な一瞬間を見られない。それでも、あちこちに、ラッキーなら、あの一つの滴の動無い表面に落ちることが見られる。
 





 



"The Living Book"
Language is a boat of thought. During the last two years, when learning Japanese, the boat sometimes got lost in the sea, and sometimes no one knew what I meant, and the boat slowly sank to the bottom of the sea. During this time, I became able to understand the limits of language, and even though I have been studying various languages ​​for a long time, I can't find any words that suit my feelings.
Still, studying Japanese is probably the most important thing in my life so far. This language really finds the expressiveness of one's mind, and the limit of what one does not understand cuts the complexity of thinking like a knife. Beyond that, I think speaking Japanese is like improvisation, and although there are a limited number of words, I always have to choose the next word as soon as possible. Sometimes I speak faster than I think, and at the same time I'm wondering if I have proper Japanese, but everyone seems to understand it, so I'm really grateful.
 
I started with haiku, so I thought it was important to express my heart. I definitely wanted to use words in this work as well. Then that idea came up. I wanted to make that work like a living book, the hanging words, poems and pictures are hanging from the ceiling like different chapters, and if you read them in different orders, the image will change, so there are many ways to read them. Like kanji. So this work was directly influenced by words and language.
 
 
"The phenomenon of seeing a picture, drawing a picture of time and space."
 
Drawing and making music is always as true to my consciousness as possible. Therefore, I often find myself thinking, "Is this even music?", but that doesn't matter. It's music because it's a natural sound that expresses emotions between the beginning and the end. That's enough.
I drew the first of these paintings about two years ago , and the last one was drawn on the morning of the exhibition, so I wanted to gather together the different states of consciousness that had arisen over various long times in this one installation. After all, the recorded songs are also a gathering of different (or various people's shared) moments.
 
Also, I think the concept of "space" is important in this installation. Both the sound and the picture, this installation has the intervals and limits decided before. The sound loop is 82 minutes, during which various long, slowly changing things happen, and then the experiences of different people visiting it are always changing. The sun is moving all day long, so the light in the room is completely different, and the atmosphere is completely different. If you only put that picture on the wall, that's it, people only look at the picture, and the work is only a picture. Instead, I wanted to create the whole room and space, the sense of the viewer, as a work of art.
 
So, instead of that ink painting or painting, I thought of that work like a sculpture. Music and light set the time interval and limits, so my actions set the limits of that spatial sensation. The first idea was more messy than this, but when I got here, I thought, "That's it." 
 
A string hangs between the opposite walls. The first wall you can see is noisy and cluttered, and if you keep following the string, the other wall is quiet. This string is the relationship between dreams and waking up. The in between in consciousness. The in between in time. The state in between sleeping and waking up.
 
I often feel when I dream, that there is a border between this world and the dream world, and it is difficult to bring any things through it. Still, people can innately understand the mysterious feeling. I've been living on that border for a long time, so I want to bring various arts from the other world to humans of this world. So, I wanted to create such a space. It's not so important to "see" it, I think the phenomenon of being in that space is that true work.
 
 
"Time is pulling us slowly, can't you hear?"
 
Everything that started in this world will end someday. What was born will eventually be dead. The song that started returns to quietness again. As time goes by, things move from order to chaos. It's entropy. Finally, everything collapses, disappears, and will be forgotten. We are not different in any way. Even if it's sad, that collapse may be a beautiful thing too. The hidden beauty of this moment that is fleeting, yet still eternal by nature. Somehow, we're here now, sharing together this moment. No matter what happens, even if everything in the universe collapses, nothing can erase that fact. We felt all of this here for a moment. In my mind this memory probably won't remain, it slowly sinks deeper and is mixed with other memories. Eventually, all of my memories become like the sea, from these drops.
 
My grandfather said something important before he died. Even if the world does not continue in one's own consciousness after death, the next life resonates within the consciousnesses of other people, family and friends. He probably never read Schopenhauer, but the idea is absolutely the same. We drop into the sea like rain, small ripples spread and influence each other. .. At last, we disappear, among others, we can't even say that something within us was somehow influenced by someone else. All together. Also, entropy. From our integrity, to all together chaos.
 
I grew up in the Finnish countryside, so the forests and ruins were close everywhere I went. Places where there are no people. I used to sit alone in such places, so that I could feel the atmosphere like meditation. I've always loved those places. They taught me quietness. I noticed that if I don't do anything for a long time, I get to notice the things that are only slowly changing. The change of light, the song of the wind. .. The important secrets in front of you. Such a thing remained in my imagination from there. If I make anything, I go to such a place in my heart and try to express its quietness.
Also, I think it's important for my art to be slowly collapsing and disappearing. Also in the current exhibition.
 
I think it's beautiful that it collapses and slowly withers. I used to use tape at the exhibition in the past, and it was slowly getting worse every day, I thought it was perfect. Once on the ruined basement floor, the paintings were exhibited without lights, and everyone went to see the black paintings using the light of their cell phones. I want to create such a sensitive situation. Seeing is also a strong experience for the viewer instead of some passive experience. They also participate in the development of the making that springs up in their mind. Form connections. I think it's important.
 
So, at first I want to show it to people in as good condition as possible, and from now on I want to show the slowly collapsing nature of this work. The weather is getting colder from today, so it seems that the influence was stronger. It fits perfectly. If someone only saw the work from now on, and if they didn't understand this, they would probably be a little disappointed. Still, I think it can't be helped. In this world, things have their own durations and limits. That moment of existence. Sometimes we can't make it in time, sometimes we can't see that important moment. Still, here and there, if you're lucky, you'll see that one drop fall on a calm surface.

コメント

このブログの人気の投稿

絵巻物

初めまして